Ako to bolelo, keď horelo

Ako to bolelo, keď horelo
Veru, bolí to, keď horí. Keď vám v jednom momente vzbĺkne váš domov. Veci, ktoré boli pre vás pamiatkou na blízkych a vyvolávali spomienky. Keď sa zrazu dezorientovaný a v panike ocitnete u susedov na balkóne a neviete, čo bude ďalej.
Mohla to byť obyčajná októbrová nedeľa v jednom byte na Solinkách. Pani Magdaléna navarila a čítala si v kuchyni. Dcéra zapálila v obývačke obľúbenú sviečku. Ani si nevšimli, kedy sa za blikajúcim svetielkom prešmykla ich mačka a prevrátila svietnik. Prvé sa chytili poťahy na gauči a o malú chvíľu bola už celá izba v plameňoch. „Začala som sa dusiť, otvorila som okno. S dcérami sme liali vodu z vedier na koberec. Na čo som myslela v prvom momente? Na to, kedy prídu hasiči a čo sa stane susedom, čo bude so statikou paneláka“, hovorí pani Magdaléna. Po byte i z okien sa valil hustý čierny dym.

Pani Magdaléna s dcérami boli dezorientované a v panike. Nebyť naozaj pohotových a ochotných susedov, kto vie, ako by sa to skončilo. Suseda vbehla do horiaceho bytu a zachránila domácich miláčikov - mačky aj zajaca. „Dokonca nám ponúkali aj nocľah, no my sme boli stále v šoku a nechceli sme z bytu odísť,“ spomína pani Magdaléna.  

Hasičom stačil na uhasenie požiaru hydrant vo vchode a keďže prišli včas, nemuseli použiť ani veľa vody, vďaka čomu nezatiekla voda do susedných bytov a nepoškodila im majetok. „Potvrdilo sa, aké dôležité je, mať hydranty v bytových domoch funkčné,“ pripomína Milan Piliar, predseda predstavenstva OSBD Žilina.
Image

Fotografia po požiari

„Potvrdilo sa, aké dôležité je, mať hydranty v bytových domoch funkčné.“
Tento príbeh sa skončil dobre vďaka tomu, že všetci robili to, čo mali, tak rýchlo, ako len vedeli. A nezištne a ľudsky, ako je to človeku vlastné.

Domovník pripravil miestnosť na uloženie vecí, M. Piliar v mene družstva zabezpečil najskôr núdzové bývanie v poškodenom byte a o niekoľko dní ubytovanie v žilinskej ubytovni HOCKER s.r.o., ktorej majiteľ ústretovo upravil cenu. Náklady na bývanie pani Magdalény s dcérami boli uhradené z poistky bytového domu. Svoju prácu profesionálne odviedli aj likvidátorka z poisťovne Colonnade, poisťovňa uhradila rekonštrukciu bytu po požiari a rekonštrukciu elektroinštalácie za takmer 13 425 eur i Jozef Pallo zo spoločnosti BauPutzSK, s. r.o., ktorá byt zrekonštruovala. Od začiatku až do konca neúnavne pracoval na sprostredkovaní obnovy bytu technik OSBD Žilina Jozef Jankovič.

Nábytok sa už zachrániť nedal. „Starý nábytok mal svoju dušu, frézoval ho ešte môj nebohý manžel, bolo mi to ľúto,“ zaspomínala si pani Magdaléna. Rozhodla sa, obnoviť časť bytu aj za vlastné financie, okrem poistného plnenia, ktoré uhradila poisťovňa, a tak si skvalitnila bývanie: 3 okná, murovanú kuchynskú stenu, radiátor, omietky  v celom byte a ďalšie. „Som veľmi vďačná všetkým, ktorí sa na tom podieľali,“ poďakovala sa.

Iba 43 dní od požiaru trvalo, kým sa majiteľky bytu mohli do svojho domova vrátiť. Za ten čas sme ako správca úspešne komunikovali s poisťovňou, majiteľom ubytovne i zhotoviteľom rekonštrukcie. „Som šťastný, že sme to dokázali zvládnuť za takú krátku dobu. Už po druhom požiari bytového domu počas roka sa nám podarilo zorganizovať celý proces opravy bytov a návrat vlastníkov do komfortného života v pomerne krátkom čase. Prvý raz to bolo po požiari v Krasňanoch. Na tom má nemalú zásluhu poisťovňa aj zhotoviteľ rekonštrukčných prác,“ potvrdil na záver Milan Piliar.
Image

Milan Piliar na fotografii s majiteľkou bytu